Pokèmon GO tips



Pokèmon Go appen har gjennomgått en del endringer i det siste, og det til det bedre. Nå er spesielt muligheten til å sjekke IV lagt til, noe som gjør det enklere å utvikle de rette Pokemon. 

På Youtube finner du MANGE kanaler med de villeste teorier og tips, mange mer irriterende falske enn underholdende. Men det er en kanal jeg absolutt vil anbefale og det er Trainer Tips . Han legger ut ny video daglig, med tips og nyttig informasjon som faktisk er testet slik at man vet det fungerer. Her tenkte jeg å gjengi mange av tipsene hans, sammen med mine egne erfaringer til en nyttig bruker guide for å få mest mulig ut av Pokemon GO. Legg gjerne til dine egne tips som kommentar !

Navigering

  • Dobbelklikk på kartet ditt og deretter sveip opp/ned for å zoome inn/ut
  • Hold på Pokeballen og dra til venstre for å gå direkte til dine Pokemon. Til høyre for Items, og rett opp for Pokedex
  • Når du er inne på Stats til en pokemon, klikk til venstre eller høyre oppe på skjermen (ved siden av Pokemonen) for å bla til den neste på listen. 

 

Fange Pokèmon

Dere har helt sikkert fått med dere at man får ekstra HP ved å skru ballen (10 hp), få et Nice throw (10 hp, om ballen treffer inne i en stor ring), Great throw (50 hp om du treffer inne i en relativt liten ring), eller Excellent throw (100 hp om du treffer inne i en veldig liten ring). Min beste måte å fange er å snurre pokeballen rundt bare en gang som et omvendt 6-tall, men her er det bare å finne sin egen teknikk. 
Dersom du har få pokeballer igjen er her et godt tips for å være sikker på å treffe med kastet ditt (spesielt zubat og andre som du må kaste høyt for å treffe): 

  • Dra pokeballen til venstre hjørne. Fortsatt mens du holder på pokeballen - flytt pokeballen opp langs kanten til den er helt på linje med midten i sirkelen. Da vet du hvor høyt du må sveipe ballen opp for å treffe. Flytt ballen ned igjen i hjørnet og sveip opp langs kanten så langt du fant ut. Da treffer du!

 

Finne Pokèmon med Sightings

Niantic har sluppet en Beta versjon i enkelte områder, hvor man får en ekstra fane som heter "findings". Den skal erstatte den tidligere radaren som viste - eller skulle vise hvor nær Pokemonen er. Den er ennå ikke tilgjengelig i Norge, så vi må klare oss med Sightings - fanen. Men den fungerer helt fint, og du vil finne den pokemonen du ønsker (av de som vises) 100% av gangene du prøver - i alle fall om du er rask nok. Her er hvordan: 

Først litt tall-fakta: 

  • En pokemon Spawner (vises på kartet) når den er nærmere enn 40 Meter.
  • Er den mellom 40 og 60 meter unna deg, skulle den vise ett fotsteg. I den nye "findings" er den i den nærmeste sirkelen.
  • Er den mellom 60 og 90 meter unna deg, gjelder 2 fotsteg, eller i den midterste sirkelen. 
  • Er den mellom 90 og 200 meter unna deg, 3 fotsteg, eller ytterste sirkelen. 
  • Er den lenger enn 200 meter unna, vises den ikke under "Sightings".

Det eneste vi trenger å vite for å finne den med sightings, er egentlig litt matte og det siste punktet ovenfor. Tenk deg at alle Pokèmon har en sirkel rundt seg, som er 200 meter i radius. Du står ett eller annet sted inne i den, men ikke nærmere midten enn 40 meter. 
Det du gjør er følgende: 



 

  • Gå i en så rett linje du kan en vei (figur 1). Sørg for at du har tilstrekkelig med plass motsatt vei også. Fortsett å gå samme vei til pokèmonen du skal finne forsvinner fra Sightings-listen (Punkt A). Da vet du at du står helt på ytterlinjen i sirkelen. Men ennå ikke eksakt hvor. 
  • Snu så i akkurat motsatt retning og gå tilbake, mens du teller antall skritt du tar. Fortsett å gå til pokemonen igjen er borte fra listen (Punkt B). Da har du gått fra ett ytterpunkt til et annet, og telt antall skritt. La oss si det var 80 skritt. Da vet du 100% sikkert at pokemonen du skal fange er 40 skritt tilbake i motsatt retning, og deretter enten 90 grader til venstre eller til høyre (Figur 2). 
  • Så du går altså tilbake halvparten av skrittene, snur deg 90 grader og går til du enten mister pokemonen på radaren, eller finner den. 
  • Mister du den på radaren, er det bare å snu helt rundt og gå tilbake i den retningen. 
  • MEN: Er det en sjelden pokemon, så er ikke de på samme plass særlig lenge, så da gjelder det å være rask !!

Jeg sprang livet av meg når Gyarados dukket opp på radaren min. Akkurat denne dagen hadde jeg valgt å gå med klogger på jobben, og de var ikke særlig raske å springe i. Jeg fant ut hvor på aksen han var, men så forsvant den før jeg fikk velge hvilken retning jeg skulle gå i. Om jeg hadde tenkt meg litte granne om, kunne jeg økt sjansen min betraktelig, da jeg har en elv rett ved siden av meg der jeg startet. . . .

 

Utvikle de rette pokemon - med høyest IV og best CP !

IV (Individual Value) er utrykket som beskriver potensialet til en Pokèmon. Hvor sterk en Pokemon er (CP), avgjøres av sammensetningen av Attack, Defence, og Stamina (HP). En pokemon har en fast sammensetning av de tre, og de utgjør altså grunnlaget for å regne ut hvor sterk den kan bli når du har utviklet den maksimalt (for øyeblikket er maks level 40,5). 

Så: 2 like pokemon, f.eks 2 stk. Goldduck trenger ikke å være like gode. 

Det har frem til nå vært tilgjengelig en god del app'er som lar deg regne ut eksakt IV, men de er sperret - eller anses som ulovlige å bruke. Niantic har nå nylig lansert sin egen måte å finne dette ut på, og sammen med den lovlige IV-kalkulatoren du finner på Pokeassistant , finner du den eksakte IV. 

Pokemon som kan utvikle seg helt til Perfeksjon har 100% IV. De finner du selvsagt sjeldent, men det er skikkelig deilig når du ser at du har en 100% perfekt pokemon. Så langt har jeg bare en 100%, men mange over 90%. Hva er din beste ? 
 

Før jeg forklarer hvordan du kan finne IV, så er ikke en Pokemon 100% perfekt selv om den har 100% Perfeksjon !! En ting til som teller, er nemlig hvilket Moveset den har. Se lenger ned hvilke moveset som er best!

Slik går du frem for å finne IV: 

  • Når du er inne på en oversikt for en av dine Pokèmon, så har du en meny-knapp nede til høyre. Der er det nå et nytt valg, nemlig Appraise. Trykk på denne, og lederen i ditt Team dukker opp og spør deg "Hi xx! You want me to check out your (Pokemon)?
     
  • Klikk på skjermen, og neste setning kommer frem. Denne setningen forteller deg om din Pokemon er mellom 0-49,9% eller mellom 50-64,9% eller 65-81,9% og til slutt den gruppen som virkelig teller, nemlig over 82%. Setningene varierer utifra hvilket team du er på, Mystic, Valor eller Spark
  • Den setningen du vil høre er: 
    • Overall, your Pokemon is a wonder! What a breathtaking Pokemon! (Mystic)
    • Overall, your Pokemon simply amazes me. It can accomplish anything! (Valor)
    • Overall, your Pokemon looks like it can really battle with the best of them! (Spark)
  • Når Team lederen din sier dette til deg, har din pokemon over 82% IV
  • Sier de noe annet har den mindre, og da bør du egentlig ikke utvikle den/Power up, med mindre du er ute etter XP, ELLER om den allerede har høy CP - og den er såpass sjelden at du ikke får tak i så mange Candy. Du finner hele listen her med hva de forskjellige setningene betyr. 
     
  • Den neste setningen Teamlederen sier, beskriver hvilke av STAT'sene som er høyest. For eksempel: I see that its best attribute is its (HP, ATTACK eller DEFENCE). Er det to eller alle tre som er like høye, blir de også nevnt i en ekstra setning. STAT's kan ha en verdi mellom 1 og 15, der 15 er best. Så om Blanche sier til deg at den beste attributten er HP, så vet du at tallet for HP er høyere enn for Attack og Defence. Men hvor høyt ? Neste setning beskriver det: 
     
  • Om STAT-tallet er 15: 
    • Its stats exceed my calculations. It's incredible! (Mystic)
    • I'm blown away by its stats. WOW! (Valor)
    • Its stats are the best I've ever seen! No doubt about it! (Spark)
  • Om STAT-tallet er 13 eller 14: 
    • I am certainly impressed by its stats, I must say. (Mystic)
    • It's got excellent stats! How exciting! (Valor)
    • Its stats are really strong! Impressive.(Spark)
  • Om STAT-tallet er mellom 8 og 12: 
    • Its stats are noticeably trending to the positive.(Mystic)
    • Its stats indicate that in battle, it'll get the job done. (Valor)
    • It's definitely got some good stats. Definitely!(Spark)
  • Om STAT-tallet er mellom 0 og 8:
    • Its stats are not out of the norm, in my opinion (Mystic)
    • Its stats don't point to greatness in battle.(Valor)
    • Its stats are all right, but kinda basic, as far as I can see.(Spark)

Deretter sier Teamlederen noe om størrelsen på din Pokèmon, men så langt har  ingen funnet ut om størrelsen har noe effekt i kampene. 

Dersom du nå har en Pokemon som er over 82%, kan du sjekke videre med Pokeassistant den nøyaktige prosenten (Du kan selvsagt sjekke de under 82% også om du vil). 

I bildet nedenfor ser du min perfekte pokemon!



Men - langt igjen før den er 40,5 level, 284 Ponyta Candy (+mine manglende levels) og 252 000 stardust - kommer aldri til å få tak i det :)
Dette gjør du:

Fyll inn det du har av informasjon.

  • Navn på pokemon må selvsagt være det ekte navnet, ikke det kallenavnet du har på den :)
  • Fyll inn tallene for CP og HP. For mest nøyaktighet bør du ikke ha gitt den noe Candy (om det er en som skal utvikles).
  • Dust er det tallet som står til høyre for "Power UP".
  • Powered lar du stå på NO for øyeblikket. 
  • Så har du informasjonen du fikk av Team-lederen. Kryss av for den STAT som har høyest tall. Er det flere som er like store, kryss av for de også. 
  • Trykk på "Calculate" og du får opp de forskjellige alternativene som gjelder for din pokemon. Her er et annet eksempel:

 



Tenkte jeg skulle vise dere hva som er forskjell med å sjekke IV før og etter oppdateringen som Niantic har gjort. Ovenfor er Pokeassistant uten bruk av de nye hjelpemiddlene. Som du ser er her hele 19 forskjellige kombinasjoner, hvor de varierer fra 68,9 % som best til 26,7% lavest. Her er de ulike kombinasjonene: 



Før måtte man gi Pokemonen en Candy, deretter endre "powered" fra No til Yes, fylle inn de nye CP, HP og Dust verdiene, og trykke Refine for å minske antall mulige kombinasjoner. Men med hjelp av oppdateringen skal du ikke trenge å gjøre dette (er noen ganger du må det, men få). 

Jeg er på Team Spark, og Spark sier til meg: "Overall, your Tentacool is pretty descent". Det betyr IV mellom 50 og 65%. Da kan alle Level 14 alternativene strykes, samt ett fra level 13 alternativene. 

Videre sier han: "Its best Quality is HP". Han nevner ingen andre STATS, så da er HP høyest. Da kan jeg krysse av for HP, og får følgende alternativer igjen: 



10 valg igjen. La oss høre neste setning Spark sier: "Its stats are really strong. Impressive" Det betyr 13 eller 14 i verdi. Da er det 5 valg igjen. Her fant jeg altså ikke den eksakte IV, men den er mellom 51,1% og 64,4%. Dette vil du oppleve av og til, spesielt når de har lav CP, og lav IV. Som nevnt ovenfor kan du da gi den en Candy, legge inn de nye tallene, endre powered til Yes og trykk Refine. For hver gang du gjør det, minsker alternativene. 

Igjen, se Trainer Tips sin gode forklaring i hans VLOG: 

 

Klekke ut egg

Det er større sjanse for at Pokèmon som du klekker ut fra EGG har god IV, enn de du finner og fanger. De har også høyere CP, og det er selvsagt de som er best å utvikle, da du sparer Stardust og Candy. 

GPS trackingen måler deg ikke skritt for skritt, den oppdaterer selve Hatching apparatet hvert minutt, mens tallet du finner i oversikten oppdateres hvert fjerde minutt (OBS OBS: her tror jeg Niantic har gjort en liten endring også, så de tallene kan være feil). Å gå frem og tilbake i stuen eller på et lite område er derfor ikke smart, da GPS'en ikke ser antall skritt du har gått, men hvor mye du har flyttet deg siste minuttet - du kan faktisk risikere å få 0 meter målt :)
Har du gått veldig langt i en retning, og er klar til å snu tilbake, vent til du ser at tallene er like begge steder. 
Jeg skulle teste å sykle frem og tilbake i gata ovenfor huset mitt, ca 100 meter frem og tilbake. Gjorde det et par ganger og sjekket hvor langt det ble. Ikke særlig langt nei, for jeg ventet ikke før jeg snudde, haha. 

Vinne i Gym-Battle

Når kampen begynner mot en ny Pokemon i Gym'en, gjør motstander-pokemonen to utfall med en gang. Vær derfor klar til å Dodge to ganger. Deretter gjør den ett utfall om gangen i samme rytme, med unntak av oppladbare angrep. Finn deg derfor en god rytme, angrep-angrep-angrep-dodge-angrep-angrep-angrep-dodge osv. 
Du dodger når du ser det kommer mange striper ut fra pokemonen du kjemper mot. 

Husk å bruke en pokemon med super-effektive angrep mot den du kjemper mot. Har du ett super effektivt angrep, skader du 1,25 mer enn normalt, mens 0,80 mindre om det er "not so effective". Har du to supereffektive angrep, skader du 1,25*1,25 = 1,56 ganger mer, mens det motsatte er 0,64. 

Her finner du en oversikt som viser hvilke pokemon din pokemon er sterk og svak mot!

The Perfect Moveset

Jeg nevnte tidligere at du ikke får en Perfekt pokemon før angrepene den har er av topp kvalitet også. Så - hva er et perfekt angrep ? Det måles med hvor mye skade du kan gjøre i løpet av 100 sekund, og om det er best å kun bruke det raskeste angrepet, eller en kombinasjon av det raske+spesial angrepet. Hver Pokemon har 6 forskjellige oppsett av angrep. I dette excel-arket ser du hvilke som skader mest, og hvilken kombinasjon man bør gå for.  Forklaringen på hvordan du tolker resultatene i Excel-arket gjør Nick (Trainer Tips) best i denne videoen: 

En annen ting du bør tenke på, er fordelen med å ha to like angrep, f.eks 2 Brann-angrep. Dette er en fordel i alle kamper mot de som ikke tåler brann angrep, da du skader 1,54 ganger mer fordi du har 2 super-effektive angrep. 

 

Dine Tips!

Dette var det jeg har plukket opp av erfaringer. Det er helt sikkert en god del mer man kan finne ut av. Har du noen gode tips, del de gjerne her !

 

 

 

Én kommentar

Håkon

28.08.2016 kl.21:16

Takk for en grundig og veldokumentert artikkel!

Skriv en ny kommentar

hits